بازار

پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران

صنعت مواد غذایی ایران، یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع کشور است که نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی و اشتغال‌زایی دارد. این صنعت طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود، از محصولات تازه و فرآوری‌شده گرفته تا انواع نوشیدنی‌ها و مکمل‌های غذایی. برای تولید این محصولات، به طیف گسترده‌ای از مواد اولیه نیاز است که بخش قابل‌توجهی از آنها در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی از طریق واردات تامین می‌گردد. در این مطلب به بررسی پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران می‌پردازیم. پس از آن می‌توانید با خرید این محصولات مانند خرید سیلیکون دی اکساید، تولیدات باکیفیتی داشته باشید.

پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران کدام‌اند؟

مواد شیمیایی در صنعت مواد غذایی نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از طعم دهنده‌ها و رنگ‌های خوراکی از این دسته محصولات هستند. اینکه آیا این مواد مضر هستند یا خیر، بستگی به نحوه تولید و استفاده از آنها دارد. شرکت آبتین شیمی، یکی از شرکت‌هایی است که مواد شیمیایی با کیفیت را تأمین می‌کند. این شرکت معتبر، مجوز تولید دارد و محصولاتش از نظر بهداشتی مطمئن هستند.

استفاده از مواد شیمیایی بی‌کیفیت در صنعت غذا می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری داشته باشد. بنابراین، اهمیت استفاده از مواد با کیفیت و مجاز در این صنعت بسیار زیاد است. حال در این بخش به معرفی انواع پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران می‌پردازیم.

سوکرالوز

سوکرالوز یکی از محصولات پر مصرف در صنعت مواد غذایی است که به‌عنوان یک شیرین کننده مصنوعی شناخته می‌شود. این ماده از ساکارز به دست می‌آید و شیرینی آن حدودا ۶۰۰ برابر بیشتر از قندهای طبیعی است. با این حال، دارای کالری صفر است و برای محصولات رژیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوکرالوز در تولید آدامس، نوشیدنی‌ها، غلات و سس‌های سالاد استفاده می‌شود. برای کاهش شیرینی آن، از پودر دکستروز بهره می‌برند که باعث دفع این ماده از بدن، بدون جذب می‌شود.

مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نمک سدیم اسید آمینه‌ای رایج به نام گلوتامیک اسید است که به‌صورت کریستال سفید درآمده است. گلوتامیک اسید به‌طور طبیعی در بدن ما و در بسیاری از غذاها و افزودنی‌های غذایی یافت می‌شود. این ماده برای تقویت طعم طبیعی غذاها به‌کار می‌رود و در غذاهای چینی و ژاپنی بسیار اهمیت دارد. با خرید مونوسدیم گلوتامات به‌راحتی می‌توانید نمک مورد نیاز مواد غذایی خود را تامین کنید.

پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران: سیلیکون دی اکساید

در صنعت غذا، محصول مونوسدیم گلوتامات به‌عنوان یک ماده مهم برای جلوگیری از چسبیدن مواد، ضد کلوخه در نمک خوراکی، شکر، سوپ‌های آماده و خامه‌های غیر لبنی و بهبود پودری شدن محصولات خشک استفاده می‌شود. این ماده در فرآیندهای تولید به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده طعم و جلوگیری از اغتشاش مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین وظایف ایجاد کننده طعم مانند نمک را نیز بر عهده دارد.

تارتاریک اسید

این ماده در صنعت پخت محصولات غذایی از جمله دسرها، مرباها، شیرینی‌ها، بستنی‌ها، ژله‌ها و آب‌میوه‌ها به‌عنوان یک عامل ورآورنده شیمیایی، سفت‌کننده، جاذب رطوبت، اسیدی‌کننده و کنترل‌کننده pH، ضدمیکروبی، نگهدارنده و امولسیفایر استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند طعم و عطر محصولات را تقویت کند و آن‌ها را بهبود بخشد. همچنین باعث ایجاد ساختار مناسب و حفظ رطوبت محصولات در طول زمان می‌شود. ازاین‌رو، در تولید محصولات خوراکی این ماده از اهمیت بالایی برخوردار است.

پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی

کربنات پتاسیم

یکی از پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران، کربنات پتاسیم است. کربنات پتاسیم یکی از مواد شیمیایی خوراکی پر مصرف است که به‌صورت رنگ سفید در دسترس است. این ماده از تجزیه حرارتی پتاسیم به دست می‌آید و با نام تیزاب هم شناخته می‌شود. معمولا برای تولید میوه‌های خشک مانند کشمش، زردآلو یا قیسی کاربرد دارد. همچنین، در صنایع آرایشی، بهداشتی و تولید شوینده‌ها نیز از این ماده شیمیایی استفاده می‌شود.

پودر کلر

پودر کلر یکی از مواد شیمیایی خوراکی پرمصرف دیگر است که در صنعت غذا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین با نام هیپوکلریت کلسیم نیز شناخته می‌شود. این ماده با درصدهای خلوص ۶۵ و ۷۰ درصد در بازار در دسترس است و عمدتا برای ضدعفونی و تصفیه آب یا فاضلاب استفاده می‌شود. استفاده از پودر کلر در تولید سفیدکننده‌ها نیز رایج است. درصد استفاده این ماده در تصفیه آب به حدود ۶۵ درصد می‌رسد.

اسید سیتریک

اسید سیتریک یکی از مواد شیمیایی شناخته‌شده است که بسیاری از مردم با آن آشنایی دارند. این اسید معمولا همراه با نام لیموترش از آن یاد می‌شود. این اسید ضعیف، به‌صورت صنعتی در کارخانه‌ها تولید می‌شود و بیشتر برای تحریک کنندگی طعم و عطر مواد غذایی کاربرد دارد.

از مزایای این اسید می‌توان به خاصیت ضدانعقاد خون، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و عطر و طعم دهندگی مواد غذایی اشاره کرد. این اسید به‌صورت مونوهیدرات آبدار یا آنهیدرات خشک در مواد غذایی استفاده می‌شود. همچنین، در تولید شوینده‌های لباس، آشپزخانه، ظروف و حمام نیز به کار می‌رود. به دلیل ویژگی‌های مثبت آن، دامنه کاربرد این اسید بسیار وسیع است.

اسید سیتریک

آسپارتام

آسپارتام به‌عنوان پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران، یکی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که در مواد غذایی به‌طور گسترده‌ای به‌کار می‌رود. کم‌کالری بودن این ماده باعث می‌شود تا در نوشیدنی‌های رژیمی، آدامس، دسرهای رژیمی و محصولات لبنی مورد استفاده قرار گیرد.

آسپارتام کاملا محصول صنعتی است و در طبیعت یافت نمی‌شود. برای تولید آن از اسیدهای آمینه فنیل‌آلانین و اسید آسپارتیک استفاده می‌شود و فرایند تبخیر یا ترکیب شیمیایی به دست می‌آید. در تولید بسیاری از مواد غذایی که نیاز به شیرینی دارند، آسپارتام گزینه‌ای اساسی و اقتصادی است که از آن استفاده شده و به‌عنوان یک شیرین‌کننده مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود. برای خرید تارتاریک اسید و انواع دیگر مواد شیمیایی کافی‌است با کارشناسان آبتین شیمی در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

پرفروش ترین مواد اولیه صنایع مواد غذایی در بازار ایران شامل انواع مواد شیمیایی نظیر اسپارتام، تارتاریک یا پودر کلر می‌شود. این مواد بخش اصلی تولید مواد غذایی را تشکیل می‌دهند و شما به‌عنوان تولید کننده باید بهترین عرضه کننده را برای خرید انتخاب کنیم.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و عصر مهر هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه